Rechten van de patiënt
& klachtenbemiddeling

Wet op de patiëntenrechten

Sinds 6 oktober 2022 bestaat er de wet op patiëntenrechten (publicatie in Staatsblad 26/09/2002). De wet bepaalt dat de cliënt “met eerbiediging van zijn menselijke waardigheid en zijn zelfbeschikking, recht heeft op kwaliteitsvolle dienstverlening die aan zijn behoeften beantwoordt”. 

Wat betekent dat nu precies?

Deze wet wil de relatie tussen cliënt en zorgverstrekker duidelijk vastleggen, waarin elk van de partijen bepaalde rechten hebben. Deze wet geeft jou als cliënt de mogelijkheid om je verwachtingen rond de zorg die je zal krijgen, duidelijk te maken. Verder geeft het jou ook de mogelijkheid om beroep te doen op een ombudsdienst wanneer je vragen of klachten hebt. Onderaan deze pagina vind je voor elk van onze voorzieningen de contactgegevens van zowel onze interne als externe ombudspersoon.

Het psychiatrisch centrum is ook onderworpen aan de privacywet van 8 december 1992. De details hiervan kan je vinden op de pagina privacyverklaring.

Volgende rechten worden aan jou als cliënt toegekend:

recht op kwaliteitsvolle dienstverstrekking

recht op vrije keuze van de zorgverlener

recht op informatie

recht op geïnformeerde toestemming

rechten in verband met het cliëntendossier

recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer

recht op klachtenbemiddeling

recht op vertegenwoordiging

recht op pijnbestrijding

Klachtenbemiddeling

Als psychiatrisch centrum zijn we sterk begaan met de kwaliteit van onze diensten. Onze medewerkers stellen alles in het werk om het verblijf en de behandeling zo goed en zo aangenaam mogelijk te maken. We staan ook steeds open voor suggesties om onze werking te verbeteren, je kan daar ook meer over lezen op de pagina kwaliteit.

Wij willen je dan ook aanmoedingen in eerste instantie het betrokken personeelslid, arts of afdelingshoofd aan te spreken over je vraag of ongenoegen. We staan zoveel mogelijk voor je klaar met een luisterend oor. Als dat niet lukt of je komt niet tot de gewenste oplossing, dan kan je onze interne of externe ombudspersoon (=klachtenbemiddelaar) contacteren. Hun contactgegevens vind je hieronder terug.

Psychiatrisch ziekenhuis

Interne ombudspersoon

Lieven Claeys
E-mail: lieven.claeys@broedersvanliefde.be
Tel: 053/76.21.69
Aanwezig: elke dinsdag van 16u-17u

Externe ombudspersoon

Marlies Thonnon
E-mail: marlies.thonnon@oogg.be
Tel.: 0495/57.44.33

Psychiatrisch verzorgingstehuis

Interne ombudspersoon

Cindy Renneboog (campus Nieuwemeers)
E-mail: cindy.renneboog@broedersvanliefde.be
Tel: 053/76.21.47

Emily Coenen (campus Leilinde)
E-mail: cindy.renneboog@broedersvanliefde.be
Tel: 052/46.90.07

Externe ombudspersoon

Marlies Thonnon
E-mail: marlies.thonnon@oogg.be
Tel.: 0495/57.44.33

Beschut Wonen

Interne ombudspersoon

Lieven Claeys
E-mail: lieven.claeys@broedersvanliefde.be
Tel: 053/76.21.69

Externe ombudspersoon

Jeroen Simaeys
E-mail: jeroen.Simaeys@oogg.be
Tel.: 0490/65.48.14

Verslagen ombudsfuncties